تویوتا الهی - مرکز فروش و خدمات پس از فروش تویوتا در خراسان رضوی
خانه
درباره ما
صنعت خودرو در جهان
درباره تویوتا
تویوتا الهی
معرفی تیم
خدمات ما
تعمیر و سرویس
تامین قطعات
امداد خودرو
دیتیلینگ
تولیدات تویوتا
مطالب خواندنی
مقالات آموزشی
مرکز خدمات تویوتا در ایران
اخبار ایران و جهان
نتایج نظرسنجی
مقالات اطلاع رسانی
دانلودکده
دفترچه راهنما
تیزرهای تویوتا
تماس با ما
درباره تویوتا
تـــاریــخـچه
این بخش به اختصار تاریخچه سیر تكنولوژی صنایع را از ماشین آلات نساجی تا اتومبیل و همچنین كسانی كه در این نوآوری و صنعت سهیم بوده اند (مانند بنیان گذاران تویوتا، ساكیچی تویودا و پسرش كیچیرو تویودا) و دیگران را به اشتراك میگذارد.
خاندان تویودا در خودروسازی تویوتا :
صنعت و اقتصاد قدرتمند ژاپن مدیون كارآفرینان برجستهای مثل ساكیچی تویودا و كیچیرو تویودا است. این پدر و پسر علاوهبر تأسیس شركتها و كارخانههای پویا، خانوادهای متشكل از مدیران برجسته تربیت كردند كه نسل آنها تابهامروز ادامه دارد و همچنان در رأس هیئتمدیرهی برندهای بزرگ ژاپن دیده میشوند.
ساكیچی تویودا (Sakichi Toyoda) متولد سال 1867 پدر انقلاب صنعتی ژاپن نام گرفته است. او نهتنها در نقش مهندسی نابغه بسیاری از دستگاههای پارچهبافی و نساجی آن زمان را اختراع كرد؛ بلكه بنیانگذار كارخانههای مدرن با دستگاههای خودكار در ژاپن بود. سكیچی تویودا توانست اهمیت تئوری جیدوكا (Jidoka) را درعمل ثابت كند. براساس فلسفهی جیدوكا، هر دستگاه یا سیستم صنعتی باید توانایی تشخیص ایراد در محصول و عملكرد خود را داشته باشد تا از تولید ناقص جلوگیری كند. این موضوع امروزه، بهعنوان اصلی بسیار مهم در سیستم تولید و كنترل كیفیت خودروسازی تویوتا اجرا میشود.
رویدادهای مهم دوران حیات ساكیچی تویودا :
✔1890 بازدید از نمایشگاه ملی ژاپن
✔در توكیو ابداع دستگاه بافندگی با دسته های چوبی تویودا
✔1894ابداع نخ پیچ(yarn winder)
✔1896 ابداع دستگاه بافندگی برقی ساخته شده از چوب و فلز
✔1897 تأسیس Okkawa Menpu (Cotton Cloth) جاییكه دستگاه بافندگی برقی برای اولین باربه كارگرفته شد
✔1899 تأسیس Igeta Shokai 1902
✔تأسیس تویودا شوكا(Toyoda Shokai) 1904
✔ابداع دستگاه اتوماتیك بافندگی (
Cop-Change loom
)
✔1906 ابداع ماشین گرد باف
✔1910 مسافرت به آمریكا و اروپا
✔1911 تأسیس (Toyoda Jido Shokufu Kujo)
✔1912 دریافت مدال افتخار ملی از دولت ژاپن
✔1918 تأسیس تویودا بوشوكو (Toyoda Boshoku)
✔1921 تأسیس (Toyoda Boshoku Shou Works) در شانگهای
✔1924 دریافت مدال افتخار از دولت ژاپن تكمیل دستگاه بافندگی با حركت بدون وقفه ماكو، نوع
✔G 1925 اهداء 000,000, 1 ین برای اختراع باطری انباره ای به مؤسسه اختراعات و نوآوری
✔1926 تأسیس (Today's Toyoda Automatic Loom Works, Ltd.) دریافت جایزه یادبود امپراطوری ( (Commemorative Imperial Award از مؤسسه اختراعات و نوآوری امپراطوری
✔1927 دریافت درجه افتخاری (Third Class Order of the Sacred Treasure) از دولت ژاپن ملاقات رسمی با امپراطور در كاخ امپراطوری در ناگویا
✔1929 دادن نمایندگی انحصاری دستگاههای بافندگی اتوماتیك به (Platt Brothers & Co
Ltd.)
از انگلستان
✔1930 در اكتبر 1930 درگذشت، و مدال افتخاراز دولت ژاپن دریافت كرد.
ایدهی سرمایهگذاری در صنعت خودروسازی توسط كیچیرو :
كیچیرو (Kiichiro Toyoda)، فرزند ساكیچی تویودا، در سال ۱۸۹۴ متولد شد. ایدهی سرمایهگذاری در صنعت خودروسازی و تأسیس شركت تویوتا متعلق به او است. كیچیرو بهسختی توانست اعضای خانواده، خصوصا برادر بزرگتر را متقاعد كند تا بهجای گسترش فعالیت در صنعت نساجی، خودروسازی را انتخاب كنند.
تولید وسیلهی نقلیه یكی از رؤیاهای بلندپروازانهی پدر بود كه البته، مجال تحقق نیافت. كیچیرو مانند پدر، اختراعها و ابداعهای صنعتی متعددی دارد كه در كشورش به «ادیسون ژاپن» مشهور شده است. او در آخرین سالهای عمر، دربارهی موفقیت خودروسازی تویوتا مأیوس شد و از سِمَت مدیرعاملی كنارهگیری كرد.
رویدادهای مهم دوران حیات كیچیرو تویودا :
✔1929 دادن امتیاز انحصاری دستگاههای بافندگی به Platt Brothers & Co., Ltd. از انگلستان
✔1931 تكمیل دستگاه نخ ریسی(High-Draft) نمونه اولیه موتورهای كوچك بنزینی (با خروجی 4PS) پیشرفته
✔1933 تصمیم برای ورود به بازار اتومبیل توسط جلسه كمسیون دپارتمان اتومبیل
✔1934 تكمیل كارگاه تولید نمونه های اولیه
✔آغاز نصب ماشین آلات و تجهیزات وارد شده از غرب
✔تكمیل كارخانه ذوب آهن ت
✔كمیل اولین موتور نوع A
✔1935 تكمیل نمونه اولیه خودرو سواری مدل A1،
✔تصمیم برای دو برابر كردن سرمایه در جلسه فوری سهام داران
✔افزایش سرمایه تا000٫000 3٫ ین
✔تكمیل نمونه اولیه كامیون مدل G1
✔1936 آغاز تولید انبوه خودروهای سواری مدلAA (مدل ارتقاء یافتهٴ A1)
✔آغاز به كار كارخانه Kariya در Toyota Auto Body Co
✔طراحی لوگو تویوتا و تغییر نام از تویودا به تویوتا
✔آغاز تولید كامیون مدل GA (مدل ارتقاء یافتهٴ G1)
✔1937 تأسیس كمپانی تویوتا (
Toyota Motor Co,
Ltd
)
✔ 1938 تكمیل ساختمان كارخانه Koromo
✔ آغاز تولید بر اساس تكنیك Just-in-Timeدر كارخانه Koromo
✔ تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی برای هواپیماها دركارخانه Koromo
✔ 1939 تآسیس كارخانه Shibaura ،
✔ تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی باطری های انباره ای در كارخانه Shibaura
✔ تكمیل نمونه اولیه خودرو مدل AE (Shin-Nihon)
✔ 1940 جدا شدن بخشی از كارخانه Tianjin جهت تأسیس Hokushi Jidosha Kogyo
✔ تأسیس ( Toyoda Steel Works, Ltd.، Aichi Steel Works, Ltd سابق)
تأسیس مؤسسه تحقیقاتی شیمیایی و فیزیكی :
✔ 1941 تأسیس Toyoda Machine Works, Ltd. ( صنایع ماشینهای تویودا)
✔ 1942 جدا شدن بخشی از Shanghai Plant جهت تأسیس Kachu Toyoda Jidosha Kogyo آغاز به كار دپارتمان هواپیمایی
✔ 1943 تأسیس ( Tokai Hikoki Co., Ltd. ، Aisin Seiki Co., Ltdسابق )
✔ 1945 كارخانه Kariya مستقل شد، و به Toyota Shatai Kogyo, Ltd. تغییر نام داد
✔ 1947 آغاز تولید خودرو سواری كوچك مدل SA (اولین خودرو سواری تویوتا)
✔ 1948 تأسیس Nisshin Tsusho Kaisya Ltd.، ( Toyoda Tsusho Corporation سابق)
✔ 1949 تأسیس كارخانه لاستیك سازی ناگویا، ( Toyoda Gosei Co.,Ltd سابق)
✔ تأسیسNippondenso Co., Ltd
✔ 1950 تكمیل نمونه اولیه كامیون مدل BX و تحت آزمایش قرار گرفتن آن
تأسیس شركت بازركانی تویوتا موتور :
✔ تأسیس شركت نخ ریسی ( Minsei، Toyoda Boshoku Corp سابق)
✔ 1951 تولید كامیون چهار تن مدل BX ( مدل ارتقاء یافته BM) و اتوبوس BY
✔ 1952 آغاز توسعه نسل اول خودروی Crown كیچیرو در سن 58 سالگی درگذشت و مدال افتخار از دولت ژاپن دریافت كرد
كیچیرو به كارخانه نساجی (Toyoda Boshoku) پیوست :
كیچیرو در حین تحقیقات و توسعه ماشینهای بافندگی متوجه اهمیت كیفیت بالای نخها در تولید پارچه شد و تصمیم گرفت كه خود آن را تولید كند و در همین راستا از حمایت فوجینو مدیر Mitsui Bussan و كوداما مدیر كمپانی شعبه ناگویا برخوردار بود. وی در سال 1918 كارخانه نساجی Toyoda Spinning &weaving Co., Ltd. را تأسیس كرد. و در سال 1920 از دانشگاه سلطنتی توكیو فارغ التحصیل شد ودر كارخانه نساجی پدرش (تویودا) به عنوان مهندس مشغول به كار شد.
در سفر دوم كیچیرو
در سال 1929 موافقتنامه ای با شركت
Platt Brothers &Co., Ltd
از انگلستان در ماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید.بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاههای اتوماتیك بافندگی به كشورهایی غیر از ژاپن نیز(مثل چین وآمریكا) در قبال100000 پوند داده می شد. البته كیچیرو از این سفر اهداف دیگری نیز داشت. در زمان انجام مذاكرات با Platt Brothers &Co., مجذوب اتومبیلها در غرب شد. در این سفر او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت.
مهمترین شخصیت در توسعهی خودروسازی تویوتا :
ایجی تویودا (Eiji Toyoda)، نوهی ساكیچی و پسرعموی كیچیرو، مهمترین شخصیت در توسعهی خودروسازی تویوتا است. او در سال ۱۹۱۳ بهدنیا آمد و در سال ۱۹۵۷، ۵ سال بعد از فوت كیچیرو، یكی از مدیران عالیرتبهی شركت شد. ایجی تویودا تا سال ۱۹۹۲ و ۸۱ سالگی، با عنوانهای مختلف، همچون مدیرعامل یا رئیس هیئتمدیره، در رأس خودروسازی تویوتا حضور داشت تا جمعا پیش از ۳۵ سال، مهمترین شخصیت در توسعهی شركت باشد.
ایجی در ۳۰ سالگی و همزمان با تأسیس خودروسازی تویوتا، از دانشگاه سلطنتی توكیو در رشتهی مهندسی مكانیك فارغالتحصیل شد. اولین كارخانهی تویوتا واقع در ۳۲ كیلومتری شهر ناگویا، زیرنظر ایجی شكل گرفت و آنچنان رشد كرد كه امروزه، منطقهی پیرامون آن با جمعیت ۴۲۰,۰۰۰ نفر و مساحت ۹۲۰ كیلومترمربع، شهر تویوتا (Toyota City) نام دارد.
تأسیس دپارتمان اتومبیل در سال
1939
:
كیچیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شركت، ریسابورو مشورت كرد، ریسابورو در ابتدا بسیار محتاط بود، و فریادهای اعتراض از داخل و خارج كمپانی بلند شد، اما كیچیرو بر تصمیم خود پافشاری می كرد و معتقد بود كه این تجارت برای كمپانی سودمند خواهد بود و از همه مهمتر دولت نیز آشكارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع اتومبیل در تلاش بود. طولی نكشید كه ریسابورو موافقت كرد و كیچیرو دپارتمان اتومبیل را در سال 1933 تأسیس كرد. هدف او تولید اتومبیلهای مناسب با شرایط ژاپن بود در حالیكه نكات مثبت اتومبیلهای خارجی را نیز در نظر داشت.
تلاش برای ساخت قالب سیلندر :
ساخت قالب سیلندر در تولید موتورها كار بسیار مشكلی بود. تویودا در تكنولوژی ریخته گری سرآمد بود اما در قالب سازی های ظریف و اَشكال پیچیده مشكل داشت. موتورها كانالهای پیچیده ای برای گردش مایع سردكننده دارند و داشتن سیستم مركزی (هسته) با كیفیت بالا برای این كانالها بسیار ضروری است. تویودا سعی داشت هسته های روغنی را كه در حال حاضر در آمریكا نیز كاربرد دارند، به كار برد. اما در تعدیل مواد اولیه با شكستهای متعددی روبرو شد كه سرانجام بعد از مدت طولانی در آگوست 1934ساخت اولین قالب سیلندر به اتمام رسید.
تكمیل موتور نوع A در سال1935 :
اگرچه ساخت قالب سیلندر كامل شد اما نمونه اولیه موتور تویودا جهت تولید توان خروجی كافی به مشكل برخورد. این مشكل با تغییر شكل سرسیلندر حل شد وتولید موتور نوع A در مارس 1935 به اتمام رسید.
تكمیل نمونه اولیه، مدل A1 و
AA
:
در سال 1935 نمونه اولیه اتومبیل سواری پروتوتایپ تویوتا
مدل A1
با موتور نوع A تولید شد.كیچیرو نام این خودرو را AA گذاشت و باید آن را شروع كار این خودروساز بزرگ ژاپنی دانست. AA برای تویوتا قدم بزرگی بود و پس از آن، همواره این خودروساز بهفكر توسعهی مدلها و افزایش كیفیت محصولات خود بود.موفقیتهای بعدی با تستهای جاده ای (Test-run) كه یكی از آنها در توكیو انجام شد، حاصل گردید. گرچه به علت شرایط حاكم بر ژاپن كیچیرو مجبور به تولید كامیون شد اما نهایتا" مدل AA در آوریل سال 1936 تولید شد. حتی امروز نیز اعتماد به نفس واشتیاق كیچیرو را در طراحی زیبا و سادهٔ مدل AA میتوان حس كرد.
حركت رو به جلو با تولید كامیون :
با تأسیس كارخانه خودروسازی، كیچیرو تصمیم گرفت با سرعت به سمت تولید كامیون گام بردارد و در این راه از نقاط قوت كامیونهای Ford استفاده لازم را برد. كامیون مدل G1 با موتور نوع A در آگوست سال 1935 كامل شد. این پروژه با كیفیت بالا و در حداقل زمان به بهره برداری رسید. با تلاشها و پیگیریهای شبانه روزی كیچیرو این نوع كامیون تولید شد و با سرعت هر چه تمامتر تا پایان سال به فروش رسید.
كارخانهKoromo ، از برنامه ریزی تا ساختار :
تمام برنامه های اجرایی (action plan) در كارخانه Koromo با این یادداشت شروع می شدند: " كارخانه ای بسازید كه
500
دستگاه خودرو سواری و 1500 دستگاه كامیون، در هر ماه تولید كند." ساختن كارخانه در سپتامبر 1937 بعد از یك سال و هفت ماه خاك برداری آغاز شد. تمامی آموخته های به دست آمده دركارخانه Kariya Assembly، عملا" به كار گرفته شد. طبق آنچه طرح كلی كارخانه بود مواد خام از جانب غرب از طریق راه آهن وارد كارخانه می شد و خودرو های تكمیل شده از جانب شرق از طریق جاده اختصاصی خارج می شدند به این ترتیب ایده تولید به روش Just-in-Time پایه ریزی شد. در همین زمان برنامه هایی كه با روشها و شرایط ژاپنی مطابقت داشتند، مانند: برنامه هایی جهت تولید ماشینها و ابزار آلات قابل تنظیم جهت راه اندازی پروسه مونتاژ كاری به كار گرفته شدند.
كاربرد وسیع تست جاده :
(
Test-runs
) بلافاصله بعد از تكمیل كامیون مدل
G1
و مدل A1 در سپتامبر 1935 تست جاده (test-run)هر دو مدل اجرا شد. تست جاده (test-run) در تمام جوانب برای كامیونها با طی مسافت 1260 كیلومتر در 6 روز و خودروهای سواری با طی مسافت 1433 كیلومتر در 5 روز انجام گردید. در مدت تست جاده تمامی اطلاعات به منظور بهبود كار ذخیره می شدند. در طول تست مشكلات یكی پس از دیگری به وجود می آمدند اما در هر حال هر دو در زمان برنامه ریزی شده تست شدند و در طول مسیر تعمیرمی شدند. اما كامیون مدل G1 بعداز ورود به بازار نیز دائما" خراب می شد و بیشتر از 800 طرح برای رفع اشكالات توسط نمایندگیها ارائه شد.
تكمیل كارخانه Kromo :
كارخانه Koromo در سپتامبر سال 1938 تكمیل شد. این كارخانه اولین كارخانه پیشرفته تولید انبوه اتومبیل در ژاپن بود كه دارای ریخته گری، ذوب فلز، تراشكاری، تولید و ساخت قطعات خودرو و رنگ و بخش مونتاژ بود. ایجی تویودا برنامه تغییرمكان ماشین آلات و تجهیزات از كارخانه Koromo را اجرا كرد. تغییر جا مدت یك ماه طول كشید و كارخانه Koromo به سرعت به كار افتاد. علاوه بر این، تجهیزات تولید، امكانات تحقیقی ،آزمایشگاهها، پیست تست اتومبیل و بسیاری امكانات مشابه دیگر در آنجا استقرار یافت. همچنین امكانات رفاهی چون خانه های سازمانی، خوابگاهها و...در كنار كارخانه ایجاد گردید. كارخانه Kariya در پی آن به عنوان تولیدكننده قطعات یدكی در نظر گرفته شد.درسوم نوامبرسال 1938 كارخانه Koromo طی مراسمی افتتاح شد و از آن پس هر ساله در روز سوم نوامبر سالروز تأسیس Toyota Motor Co. را جشن می گیرند.
انتخاب مارك تویوتا و داستان سه بیضی ساده در لوگو :
در ابتدا برند تویوتا نام مؤسس آن را داشت، اما بعدها نام شركت از كیچیرو تویودا به تویوتا تغییر كرد و همان طور كه گفته شد تویوتا ۸ حرف داشت كه عدد شانس در فرهنگ شرق است. كمپانی تویوتا در شهر ناگویا در ژاپن، همان محل تولد كیچیرو تویوتا، تأسیس شد و همچنان در آن شهر قرار دارد. جالب است بدانید ترجمه نام این شهر «هشت دایره» می شود كه نشان می دهد نام این برند به این مسئله هم مرتبط است.
در نگاه نخست این لوگو طراحی بسیار ساده به نظر می رسد، اما باید گفت یكی از پیچیده ترین نشان های تجاری متعلق به تویوتاست. كمپانی تویوتا در مورد طراحی لوگوی خود توضیح می دهد كه بیضی داخلی این لوگو نشان دهنده قلب مشتری و كمپانی هستند و اشتراك این دو بیضی اطمینان و رابطه عمیق مشتری و كمپانی را بیان می كند. همچنین تلفیق این دو بیضی حرف T را نشان می دهد كه حرف آغازین تویوتاست و شكل كلی لوگو نشان دهنده فرمان خودروست. بیضی بزرگ تر این لوگو نشان دهنده دنیای پیرامون است كه تویوتا را در بر گرفته است. خطوط در این لوگو ضخامت های متفاوتی دارند كه این مربوط به طراحی سنتی خط و نقاشی در ژاپن است.
همان طور كه خواندید لوگوی به ظاهر ساده تویوتا مفاهیم عمیقی را در بر دارد. این لوگو افزون بر خصوصیت مهم سادگی ظاهری، یك لوگوی قرینه است كه این ویژگی نكته ای مهم در طراحی لوگوی خودرو به حساب می آید.
اما نكته رازآلود دیگری هم در مورد لوگوی تویوتا وجود دارد؛ با نگاهی عمیق تر به لوگو متوجه می شویم تمام حروف تویوتا، به صورت پنهان، در داخل این لوگو وجود دارد.
لوگوی جدید بوسیله یك هیئت 10 نفره در توكیو در سال 1936 انتخاب شد. Takashimaya Department Store در Nihonbasi . بعد از بررسی های بسیار، لوگوی انتخاب شده توسط یك طراح هنری طراحی شد و 100 ین به عنوان جایزه دریافت كرد، كه این لوگو در سال 1937 از تویودا به تویوتا تغییر نام یافت.
نتایج انلاین اهمیت جستجوی عبارت " قیمت پرادو " برای كاربران
و در پایان به كمك گوگل به نمایش نتایج جستجوی عبارت "قیمت پرادو" در نقشه میپردازیم.