انجام سرویس های دوره ای خودرو یكی از موثرترین راهها در افزایش عمر مفید قطعات و همینطور كاهش هزینههای نگهداری به حساب میآیند. برخلاف آنچه تصور میشود، عدم انجام به موقع سرویس های دوره ای خودرو میتواند آسیبهای فراوانی را برای تمامی بخشهای خودرو مخصوصا مجموعه فنی بههمراه داشته باشد.اگر صاحب یك خودروی تویوتا هستید، باید بدانید قطعات خودروی شما تماما وارداتی بوده و با توجه به افزایش سالهای اخیر نرخ ارز بالتبع قیمت قطعات اصلی شدیدا افزایش یافته است . شما میتوانید با نگهداری مناسب و انجام منظم سرویس های دوره ای عمر ماشین خود را افزایش دهید. پس از انجام هر مرحله سرویس دوره ای مستندات ممهور به مهرو امضا نمایندگی را نزد خود نگه دارید .مطمئن باشید اگر روزی قصد فروش این خودرو را داشته باشید ، ارائه این مستندات بسیار بر روی خریدار تاثیرگذار خواهد بود. البته كلیه مستندات سرویس های دوره ای خودرو شما در تویوتا الهی بایگانی شده و در صورت لزوم در اختیار شما یا خریدار خودروی شما قرارخواهد گرفت.
بیاد داشته باشید كه سرویس دوره ای مربوط به دوره خاصی از عمر خودرو نیست و این مهم تا پایان عمر خودرو ادامه خواهد داشت . هدف اصلی انجام سرویس های دوره ای چیزی جز شناسایی مخاطرات فنی بالقوه و رفع آن با حداقل هزینه نمیباشد.
نتیجه اصلی سرویس دوره ای این است كه : شما یك عمر "سواربرخودرو" خواهید بود نه اینكه "خودرو سوار بر ..."
تولید كننده خودروی شما ، در مورد سرویس های دوره ای خودرو اطلاعات مفید و حیاتی را فقط در اختیار نمایندگان مجاز خود قرار میدهد.نكات مهمی كه رعایت نكردن آنها توسط تعمیركاران غیرمجاز صدمات جبران ناپذیری را برای خودروی شما به همراه خواهد داشت.
در ادامه به اظهار نظر برخی از مشتریان در این خصوص خواهیم پرداخت.
1
2
3
سرویس های دوره ای خودرو از طریق نمایندگی پنج مزیت عمده دارد:
1- اصالت قطعه : شما میدانید كه قطعات اصلی و شركتی در خودرویتان بهكار میرود.
2- امانتداری : از سالم بودن و نگهداری اصولی خودروی خود اطمینان خواهید داشت.
3- برنامه ریزی : شما میدانید كه در زمانهای مشخص باید اتومبیل خود را سرویس كنید (نگرانی بابت اینكه باید چه زمانی ماشین خود را سرویس كنید نخواهید داشت).
4- اطمینان : دیگر نیازی به جستجو برای یافتن تعمیرگاه مجاز و معتبر ندارید و مستقیماً میتوانید خودروی خود را به نمایندگی شركت مورد نظر ببرید.
5- ثبت سوابق : سوابق كتبی از تاریخ خدمات خودرو در نمایندگی ثبت میشود. این موضوع در آینده و زمانیكه میخواهید ماشین خود را بفروشید، میتواند برای خریداران مهم باشد (نشان میدهد كه سرویس های دوره ای خودرو انجام شده و ماشین سالم است).
چك لیست سرویس های دوره ای خودرو :
با توجه به پیچیدگی و نوین بودن تكنولوژی موجود در خودروهای تویوتا ، لیستی از كارهای سادهای كه میتوانید برای نگهداری از اتومبیل خود انجام دهید، تقریباً مشابه با نیم قرن پیش است. در این باره، چك لیستی از كارهایی كه مربوط به سرویس های دوره ای خودرو میشوند شامل موارد زیر است:
الف ) چك لیست اصلی ایمنی
كمربند ایمنی: میزان كشش و سگك كمربند را بررسی كنید.
چراغهای خارجی: لامپها را در صورت لزوم جایگزین كنید.
ترمز دستی: اطمینان حاصل كنید كه میتواند وسیله نقلیه را در شیب نگه دارد.
شیشهها و آینهها: سلامت شیشهها و آینهها را بررسی كنید.
برف پاك كن: كاركرد و جنس برف پاكنكن را چك كنید.
لاستیك: از میزان سایش و فشار باد تایرها اطمینان حاصل كنید.
بوق: از سالم بودن بوق خودرو اطمینان حاصل كنید.
مایعات: سطح روغن و دمای خنككننده موتور را بررسی كنید.
زاپاس و جك یدكی: نسبت به كامل بودن وسایل زاپاس اطمینان حاصل كنید.
ب )چك لیست مایعات
روغن موتور
مایع خنككننده رادیاتور (آب رادیاتور)
روغن ترمز
روغن كلاچ (اتومبیل دستی)
روغن گیربكس (واسكازین)
روغن دیفرانسیل
چك لیست لاستیك
فشار لاستیك
میزان سایش و خوردگی
تایر یدك (زاپاس)
جك و ابزارهای جانبی
چك لیست چراغها
چراغهای جلو
نشانگرها و چراغهای خطر
چراغ ترمز
چراغهای معكوس
چراغهای پارك و مهشكن
ج ) چك لیست سایر موارد :
شلنگهای رادیاتور: نشت و ترك خوردگی را بررسی كنید.
فیلتر هوا موتور: تمیز بودن آن را بررسی كنید.
باتری: میزان سلامت باتری و طول عمر را چك كنید.
تسمهها: كلیه تسمههای خودرو (تسمه دینام، تسمه تایم و موارد دیگر) نباید خیلی شل، سفت یا اثری از پارگی داشته باشند.
سر و صداهای غیر معمول موتور: هر نوع صدای عجیب از موتور باید بررسی شود.
برخورداری از خدماتی مانند سرویس دورهای خودرو میتواند به عنوان یك راه پیشگیرانه عمل كند. تنها كاری كه شما باید انجام دهید این است كه در زمانهای تعیین شده، خودرو خود را به نمایندگی بیاورید تا مورد بررسی قرار گیرد.